Sidor

Facebook

torsdag 8 november 2012

Kladdkakans dag 7 nov

Igår var det kladdkakans dag. De höll på att gå mig obemärkt förbi men snappade lyckligtvis upp det på eftermiddagen. Så när jag kom hem igår slängde jag ihop en kladdkaka.
Jag passade på att svänga förbi min pappa vägen in i morse och gav honom ett par bitar att fika på.

Kladdkaka

Sega chokladrutor.
20-25 rutor.

200g smält smör och avsvalnat
4ägg
480g strösocker
240 g vetemjöl
1dl kakaopulver
1msk vaniljsocker
1msk bakpulver

Kläd en ungdomen ca 20x25 cm med bakplåtspappee, smörj pappret med lite av smöret. Vispa ägg och socker pösigt och blanda sedan i smöret. Blanda i de torra ingredienserna (väl blandade ) i äggsmeten. Slå upp smeten i formen och grädda i 180C i ca 20-25 min. Kakan ska vara lite kladdig i mitten. Kyl ned och servera rumstemeread.


// Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar