Sidor

Facebook

måndag 26 november 2012

Köttbullar

För ett år sedan startade jag och min man en väldigt trevlig tradition.
Julbord för vänner. Eftersom jag studerar och min man är entreprenör
så är det sällan ( aldrig ) som vi får gå på några julbord. Så för andra året
i rad har vi bjudit in lite vänner för julbord. Vi lägger alla en liten summa
och jag lagar maten. Alltid lika kul.
Så hitills har jag gjort snaps, fudge och idag köttbullar.

Köttbullar

1500g blandfärs
3 tsk salt
1,5 krm vitpeppar
2 finhackade lökar
2dl matgrädde

1. Blanda färsen med salt, vitpeppar och lök.

2. Rör ner matlagningsgrädden.

3. Forma färsen till små köttbullar med vattensköljda händer.
    Då kladdar inte färsen på händerna. Lägg köttbullarna på
    en fuktig skärbräda.














4. Stek köttbullarna i margarin i en stekpanna. Lägg i så många
    köttbullar att ca ½ av stekpannans yta fylls.

5. Skaka på stekpannan så att köttbularna blir brynta runt om.

6. Sänk värmen och låt köttbullarna steka färdiga.


 
// Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar