Sidor

Facebook

tisdag 1 januari 2013

Gott nytt 2013

Jaha då har 2012 passerat och 2013 kommit.
2012 var året då saker skulle slängas här hemma, det har väl gott sådär. 2013 får bli året då rutiner skall utmanas och nya bättre rutiner skall skapas.
Jag är inte mycket för nyårslöften för jag tycker ofta att det blir mer ångest över saker man lovar och som man sen inte kan hålla. Så i år tänker jag inte ha ett löfte men endå en uppmaning. När jag var lite hade jag ett godisfritt år ( det går ju att diskuterar hur godisfritt det faktist va ) men i år tänker jag att läsken skall få stå kvar i affären. Det får bli bubbelvatten med smak eller liknande.


Året avslutades med väldigt god mat, vi åt trattkantarell crustader och till det Rotari Brut Riserva (cava) nr 7567 från systembolaget.

Trattkantarellstuvning i crustader

Trattkantareller, blötlagda grovt hackade
1st finhackad gul lök
Fräs det i smör tills löken är mjuk.
Häll på en skvätt konjak.
Gör en botten redning. Pudra mjöl 2 msk över löken och svampen och späd med mjölk ca 2 dl. Koka tills det tjocknar. Smaka av med salt och peppar. Servera i små crustader.

 
 
Till förrätt blev det räksoppa. 
 

Räcksoppa Mannerström

600gfärska räkor
2mskolivolja1stfinhackad gul lök1bitfärsk fänkål, skuren i små tärningar (ca 50g)1tsktomatpuré6dlfiskbuljong (av tärning)1dltorrt vitt vin3dlvispgräddeev lite cognacsalt och nymalen peppar efter smak1knippedill, finskuren, till garnering

1. Skala räkorna men spara skalen. Ställ räkorna svalt så länge.
2. Fräs räkskalen i oljan i en kastrull någon minut.
3. Tillsätt lök, fänkål och tomatpuré.
4. Fräs ytterligare ett par minuter.
5. Tillsätt fiskbuljongen och vinet, låt allt sjuda 10-12 minuter.
6. Sila.
7. Häll tillbaka buljongen i en kastrull.
8. Häll i grädde och koka ca 10 min.
9. Smaka av med salt och peppar och eventuellt en skvätt cognac. Arrangera räkorna vackert och garnera med dill.
 
Till varmrätt blev det gösfilé med potatisgratäng och grönsallad. Väldigt gott.
 
 
Till efterrätt blev det vaniljparfait med fruktsallad. Vilket jag glömde ta kort på. Jag får skylla på den mängd bubbel som passerat mitt champangeglas. ;-)
 
Kvällen avslutades med lite Asti bubbel till tolvslaget och ett gruppkort.
 
 
Gott nytt år!!! // Madeleine
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar