Sidor

Facebook

tisdag 12 februari 2013

Fetisdagen!

När jag var lite så baka min pappa jämt. Det vad bröd och tårtor och bullar och annat gott. Men sen tröttnade han och bakade inte på flera år. I höstas blev pappa pensärionär och köpte då en Kitchen aid och nu  bakas det igen. Igår bakad han kalsbadersemlor. Åh gud vilka goda semlor. Så idag när det faktist är fetisdagen så passade jag på att köpa en semla på Ica Maxi. Men nej den hade inte alls det där lilla extra som den pappabakade semlan hade.
Jag passade på att kopiera receptet på semlan så att jag själv kan baka semlor när jag får lust.

Kalsbadersesmla

ca 20 st,  225C grill

2 dl mjölk
50 g jäst
9,5 -10 dl vetemjöl
4 msk socker
2 krm salt
2 ägg
200 g smör

Fyllning

200g mandelmassa, finriven
5-6 msk mjölk
2-3 dl vispgrädde

Garnering Florsocker

 Gör så här:

Ljumma mjöl till 37C. Häll den i  bunke, smula i jästen och rör tills den är löst. Häll i nästan allt mjöl, socker salt och ägg. Klicka i fettet och arbete ihop till en smidig deg som släpper bunkens kant. Låt jäsa övertäckt i ca 1 timme. Dela degen på mjölat bakbord i 20 bitar och rulla dem till runda bollar. Låt dem jäsa övertäckta ca 30 minuter på smord plåt eller med bakplåtspapper. Värm under tiden ugnen. Grädda i mitten av ugnen 7-10 minuter. Låt kallna övertäckta på galler.

Skär ett lock av varje bulle. Ta ur lite av inkråmet med gaffel. Smula sönder det och blanda med mandelmassa och mjölk till en ganska lös smet. Fördela dem i bullarna och lägg på en klick grädde.
Lägg på locken och sikta över lite florsocker.

 Pappas Kalsbadersemlor

Ica Maxis semla

// Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar