Sidor

Facebook

söndag 21 juli 2013

Svartvinbärsgele


Idag efter jobbet åkte jag över till svärföräldrarna och plockade svarta vinbär. Jag fick ihop 1,5kg sen tröttna jag i värmen. Så när jag kom hem hällde jag upp 1 kg av dom för att göra gelé resten fryste jag. Det är ju gott att ha på havregrynsgröten. 
Jag har denna gång provat receptet i Bonniers kokbok.  Det gör inget om bären är lite omogna. 

Gelé på svarta vinbär 
2liter orepade svarta vinbär (1kg) +3dl vatten
8,5dl strösocker (750 g) per liter avrunnen saft

Skölj bären, de behöver inte repas, låt de rinna av. Lägg dem i en gryta med vattnet och koka upp. Låt sedan små koka under lock ca 10 min så att bären saftar sig. 
Häll upp bärmassan i en silställning och låt saften självrinna ca 30 min. 
Mät upp den silade saften, koka upp den i en ren gryta  och låt den småsjuda utan lock i 5 min. 
Tillsätt sockret lite i taget under omrörning. Koka upp på nytt och låt sedan småkoka utan lock 5-15 min eller tills gelén klara geleprovet. 
Dra kastrullen från plattan och låt vila en stund. Häll upp det i väl rengjorda små burkar eller geleglas. Täck burkarna med lock och ställ svalt och mörkt. 


Geleprovet 
Gelé ska inte koka för länge högst 15-20 min. Det blir segt och sockrar sig om det kokar längre. 
Häll 1 msk gelé på en assietten och ställ in i kylskåpet några minuter. Ta ut assietten och dra med en sked mitt i massan. "Spåret" ska inte rinna ihop, då är gelet färdig. Försvinner spåret får man koka massan några minuter till och testa på nytt. 

// Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar