Sidor

Facebook

måndag 23 september 2013

Biff Lindström med potatis

Ikväll blev det Biff Lindström med potatis och sås. Väldigt gott. Och ganska enkelt att göra. Här kommer receptet som är hämtat till viss del ut kokboken Husman av Jonas Åkerberg.

600g nötfärs
2 msk vatten
salt
1 ägg
½ gul lök, finhackad
1 ½ dl inlagda rödbetor, hackade
1 msk kapris ( jag uteslöt detta)
smör att steka i

Blanda samman färs, vatten, ägg, lök, rödbetor och kapris. Smaka av med salt och peppar. Provstek gärna en bit och kolla att den smakar bra.
Forma biffarna och stek dem i smör.
Servera potatis och gräddsås till.
Idag fick det bli en enkel variant på sås. Jag tog en 3 dl matgrädde, hade i 1/3 köttbuljongtärning, soja, salt och peppar och red currypaste. Mums blev det.

Som vanligt hann jag och maken äta upp maten innan jag kom på att jag skulle fota maten så ni får föreställa er en tallrik med 2 potatisar, 3 biffar, sås och smörgåsgurka. :-)

// Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar