Sidor

Facebook

måndag 6 april 2015

Småländska kroppkakor

I vanliga fall när jag gör kroppkakor gör jag den Öländska varianen med råriven potatis men idag för att spara lite tid och kropp så blir det småländskakroppkakor med kokt potatis. Dessa blir finare i färgen än de öländska som blir lite gråare i tonen. Eftersom min svärfar är från Kalmar är det de öländska som vi anser är de äkta kroppkakorna. Men idag frångår vi det. 
Dagens recept kommer från Morbergs lagar husmanskost. Jag vill gärna ha lingongsylt och skiratsmör till och min man vill gärna ha gräddmjölk.

Kroppkakor
4 port

10-12 vinterpotatisar (1kg)
1 ägg
2,5 dl vetemjöl
1 tsk salt

Fyllning
150-200 g rimmat sidfläsk
1 gul lök
0,5 tsk kryddpeppar

Tillbehör
smör
rårörda lingon

Tillagning
1. Skala och koka potatisen mjuk i lättsaltat vatten. Häll av vattnet och ånga av potatisen väl. Pressa den och låt kallna.
2. Skär fläsket till fyllningen i små tärningar. Skala och finhacka löken. Stek fläsk och lök tillsammans, eventuellt i lite smör. Tillsätt kryddpeppar och låt kallna. 



3. Blanda uppvispat ägg, vetemjöl och salt med den pressade potatisen. Arbeta snabbt ihop till en deg och forma den på mjölad bänk till en lång rulle. 
4. Skär rullen i 12 bitar och gör en fördjupning i varje bit. Fyll hålet med fläsk och rullar ihop till en jämn bulle. Var nog med att fyllningen inte sticker ut. 



5. Koka upp vatten och salt (0,5 msk /liter vatten) i en stor kastrull. Lägg i några kroppkakor åt gången och koka dem i cirka 10 minuter, eller tills de flyter upp och ytterliggare 5 minter. Ta upp med en hålslev.



6. Servera kroppkakorna med kallt eller smält s,ör rårörda lingon.

Mitt tips det är att ni bara sjuder vattnet för annars blir det bara en sörja av allt. Men ännu heller ta er tiden till att göra öländska kroppkakor det blir godare, detta blir lite för mycket potatispos med fläsk. 

// Madeleine

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar