Sidor

Facebook

tisdag 28 april 2015

Tisdagsstek med gräddsås

Det är inte varje tisdag som det blir stek till middag. Men eftersom frysen är ganska tom just nu och jag ändå är hemma om dagarna i väntan på nedkomst av bebis så passade jag på att slänga in en stek i ugnen. Inspirationen har jag fått från Morberg lagar husman. 

Tisdagsstek med gräddsås
4 port

750g benfritt nötkött av fransyska eller innanlår
salt och peppar
smör
4-5 dl köttbuljong
1 msk tomatpure
1 morot
2 knipplökar
5 persiljestjälkar
2-3 lagerblad
6 kryddpepparkorn
6 vitpepparkorn
2 ansjovisfiléer ( jag uteslöt dessa)
0,5 msk sirap
1 msk vinäger ( jag använde rödvinsvinäger )

Gräddsås
skyn från stekningen
2 dl vispgrädde
1-2 msk svartvinbärsgelé ( använde hemmagjord )
salt och peppar

1.  Värm ugnen till 175 C. Putsa och torka av köttet. Bind upp det med hushållssnöre och krydda med salt och peppar.
2. Hetta upp smör i en stekgryta, bryn köttet väl runt om. Tillsätt buljongen och tomatpurén och låt koka upp. Skumma av.
3. Skala och skiva moroten. Skala och klyfta löken och grovhacka persiljestjälkarna. Lägg ner alltsammans med kryddor, ansjovis, sirap och vinäger och låt kok upp.
4. Lägg på lock, sätt in grytan i nedre delen av ugnen och stek i 1-1,5 timme tills köttet känns mört. Köttet skall släppa lätt från stekgaffeln när du stuckit i det. Ta ut steken och håll den varm i aluminiumfolie.
5. Sila skyn och skumma av fettet. Häll sky, grädde och gelé i en kastrull och låt koka iop tills cirka 4 dl återstår. Smaka av med salt och peppar.
6. Skär steken i jämna skivor tvärs över muskeltrådarna. Lägg upp dem på varm tallrik och servera med såsen, kokt potatis och pressgurka. 

På förmiddagen gjorde jag chokladbollar. Det är nog min senaste crawing bland graviditetsåkommorna. Får verklligen stålsätta mig så att jag inte äter upp allihopa innan maken kommer hem och inte får smaka någon.  Idag tog jag receptet som finns i 7 sorters kakor förra gången provade jag det som stod på frpackningen men det blir inte lika bra.



Chokladbollar ca 30 st

100 g smör
1 dl socker
1 msk vaniljsocker
2-3 msk kakao
3 dl havregryn
2-3 msk kallt starkt kaffe
pärlsocker eller kokosflingor

1. Rör matfett, socker och vaniljsocker poröst. Blanda i kakao. Tillsätt havregryn och kaffe. Rör om tills allt är väl blandat. Forma smeten till små runda bollar. Rullar dem i pärlsocker eller kokos. Förvara bollarna i kylskåp tills de ska avnjutas.


Madeleine


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar