Sidor

Facebook

torsdag 23 juni 2016

Fläder och rabarbersaft.

I går kväll när Frida hade gott och lagt sig så gjorde jag rabarbersaft. Blev en stor glasflaska och lite i en tillbringare. Himla gott. Receptet har jag hittat på www.koket.se

Leilas Rabarbersaft
1 kg rabarber
1,5 l vatten
4,5 dl socker
1 st citron

1. Skär rabarben i småbitar och koka med vatten i cirka 15 minuter. Rör inte om då blir saften grumlig. Sila av och släng resterna.
2. koka upp spadet igen tillsammans med  strösockret och citronsaften, låt svalna.
3. Håll upp på flaska eller tillbringare.

 













Passade även på att åka ut till ett par bekanta som bor på en gård utanför Eskilstuna och plockade fläderblommor. Det är nog den överlägset bästa saften. Har provat att göra den på bären men då tappar den sin härliga fläderblomssmak och det blir som vilken röd saft som helst. Blommorna var verkligen som dasslock, det syntes inte ens att jag varit där och plockat några blommor så det kan bli att jag återvänder för mer blommor. Det går dock åt lite mycket socker kan jag tycka. Lite "sockerrädd" är jag allt. Tur man inte dricker den så ofta.
Även detta recept har jag hittat på köket.se

Flädersaft
30 st fläderblomsklasar
3 stora citroner
1,5 liter vatten
1,5 kg socker
50g citronsyra

1. Lägg blomklasarna i en rostfri hink eller en stor bunke som rymmer minst 5 liter.
2. Borsta citronerna i varmt vatten och skiva dem tunt. Lägg ner skivorna tillsammans med fläderblommorna.
3.Koka upp vattnet och rör ner socker och citronsyra.
4. Häll den heta vätskan över fläderblommorna och citronskivorna.
5.Täck med lock och låt saften stå i 3 dagar. Sila den och häll upp den på väl rengjorda flaskor.
6. Förvara i kyl. (Den kan också frysas för längre hållbarhet.)





Nu när vi gjort både fläder och rabarbersaft så kan vi ju lyxa till det och göra en
Tonicbål med fläder och rabarber
ger cirka 4 liter

4 dl konc rabarbersaft
4 dl konc flädersaft
3 liter tonic water
2 dl färskpressad citronjuice
is, citronskivor & mynta till servering

1. Blanda alla ingredienser i en stor glasburk med lock och tappkran eller en stor skål.
2. Fyll på med is, citronskivor och myntablad. Sätt på locket och servera.

Receptet har jag hittat i senaste Buffé ica.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar