Sidor

Facebook

torsdag 14 juli 2016

Småkakor

Idag tänkte jag att vi skulle hylla småkakan och dess förträfflighet. Är de små kan man ta två :-)


Sju sorters kakor är ett begrepp vid svenska kafferep, och syftar på det minsta antalet kaksorter som etiketten anses föreskriva att kakfatet ska innehålla. Seden är känd sedan slutet av 1800-talet.[1] Det är antalet småkakor som avses, det vill säga utöver eventuellt vetebröd, tårta eller mjuk kaka




På Wikipedia kan man läsa följande:




Konceptet med sju sorters småkakor ledde 1945 fram till skapandet av receptboken Sju sorters kakor. Där beskrevs början av 1900-talet som en tid då sju sorter var en undre gräns för vad som var lämpligt att servera. Enligt vissa var värdinnan snål om hon bakat färre än sju sorter och högfärdig om hon bakat fler än sju.


Jag tror att jag som mest till kalas bakat 2 småkakor, måste ju vara oerhört snål.


Om du vill läsa lite om kafferep så finns det en trevlig uppsatts i ämnet om du följer länken.


Jag tänkte passa på att tipsa om mina 7 favorit småkakor några i lite modernare form kanske.
Idag kommer de flesta recept från www.alra.se




Madeleine kakor




chokladkolasnitt


Spröda mandelkakor med choklad


Kokoskakor med lakrits


Syltkakor


blåbärs snittar










 Dessa gör min svärmor till jul och om man ber snällt även till födelsedagar. Åh jag skulle kunna äta en helt plåt. Men det är tydligen lite lurigt att få tag på bra hasselnötter som inte är beska.
Här kommer ett recept på hasselnötskakor från Hemmets journal.


Så passa på och bjud in till kafferep under sommaren och njut av alla härligheter och som sagt, är de små kan man ta två, i detta fall 7.


// Madeleine



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar